• BIST 9465.56
  • Altın 2952.122
  • Dolar 34.4839
  • Euro 36.1941
  • Muğla 17 °C
  • İzmir 18 °C
  • Aydın 16 °C
  • İstanbul 11 °C
  • Ankara 14 °C

AVUSTURYA'DA BİR MİT CENAZE: ARASCAN DÖNMEZ!

AVUSTURYA'DA BİR MİT CENAZE: ARASCAN DÖNMEZ!
Çağdaş sanatının genç, cesur, yakışıklı, dahi ve ilkleri yaşatan ismi Arascan Dönmez’in cenazesi ile ilgili olarak kesin bilgi kamuoyu ile bugün paylaşıldı. Cenazenin ne zaman ve nereden kalkacağı, nereye ve ne şekilde gömüleceği sonunda netlik kazandı.

 

AVRUPA'DA RÖTARLI BİR MİT CENAZE!

 

'Yatırımsal' ve 'yaratımsal zeka' ile yazılımlanan ve yaklaşmakta olan tam dijital dünya düzeninin çağdaş sanattaki gerçek insan dokusuna sahip ilk örneği olan Bağımsız Performans Sanatçısı Arascan Dönmez büyük Hollywood ikonu, aktör James Dean'in doğum yıl dönümüne atfen gerçekleştirdiği 'İyi Geceler James Dean' adlı performansı sırasında hayatını kaybetmişti. Dönmez'in yüksek sanat otoriteleri ve seçici kurul üyeleri tarafından gerçekleşen beyin ölümü, üzerine düşünmek için bile ciddi emek sarfetmeyi gerektirirken, çok geçmeden buna eklenen beden ölümü, her iki ölümün de gerçekleşme şekli itibariyle önde doğru bir okuma gerektirmişti.

20210601-013502-003.jpgGörsel: 'Arascan Dönmez Bir Performans Projesi!' adlı projenin üçlü süreç görselinin 1.si

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' adlı projenin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Alan içi bir çalışmayı zorunlu kılan ölüm, ülkede yokluğu özellikle bu tip deneyimlerde çok sık hissedilen bir yazın bilimci ve sanat kuramcıya gereksinim hissetmişti. Bu gereksinimi hali hazırda karşılayamayan ölüm madden ve manen sahipsiz kalan cenazesiyle de ayrıca meseleleşti. 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!'nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez'in '4+1' olarak hayata geçirdiği iş, işe proje karakter olan Arascan Dönmez'in beklenenden erken gerçekleşen ölümü nedeniyle hedef kitleye '+1' i de veremedi.

img-20210614-170701-497.jpgGörsel: 'İyi Geceler James Dean' adlı performansın üçlü görsel çalışmasının 3.sü.

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' adlı projenin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Nerede ve nasıl ölmüştü?

Proje kapsamında bir dünya/aile üçlemesi olarak düşünülen 'Ağustosta Karla Dans', 'Hadi Gel Domatesli Pilav Yapalım' ve 'Sessiz/Sekssiz' ile 'İyi Geceler James Dean' adlı performanslar Dönmez tarafından başarı ile performe edilirken, 'Dün Gece Ben Kimdim Doktor' adlı performans taslak aşamasında kaldı ve ilerleyemedi. Türkiye'de ve Avrupa'da 'baba-erkek çocuk ensesti' ni ilk kez konu alan 'Ağustosta Karla Dans', Rus asıllı performansçı Oleg Kulik' e gönderme yaparak insandan hayvana evrilen bir homo sapiensi durumlaştıran 'Hadi Gel Domatesli Pilav Yapalım' ve kıyametten sonraki yeni dünyaya kapı aralayan 'Sessiz/Sekssiz', Dönmez' in toplum adına ama her 25 yaşına giren genç erkek bireyin James Dean'e bir kez denk geldi mi onunla tehlikeli bir yakınlaşma hissedeceğini varsayan 'İyi Geceler James Dean' kendisi adına yaptığı bir işti.

screenshot-20210614-091829-gallery.jpgGörsel: Bağımsız Performans Sanatçısı Arascan Dönmez.

 

NOT: Bu kare daha sonra 31 Aralık 2013 gecesi Dönmez' in, 'Sky is the limit' adlı organizasyonda, 'Limitsiz' adını taşıyan 'performatif yeni yıl gösterisi' ile aldığı sahne için tasarlanan görselde kullanıldı.

 

Fotoğraf: Cenk Alyanak.

 

Ne var ki James Dean gibi ölmek teması ile çizgilerini belirlediği bir performansta, Dean ile aynı yaşta ölerek hayata veda etti.

Ölümü tam gerçekleşmeden performansın sanat çevrelerinde kopardığı gürültü nedeniyle ölümünü sağlayan ve performansın güçlü sahnelerinden birisi olan 'süt' ü, performansın içinden çekip alarak tek başına bir işe dönüştürdü. Bu şekilde düşünülünce, borderline kişilik bozukluğu' na sahip bir bireyin, doktoru ile olan çok uçlu yakınlaşmasını konu alan ama hayata geçmediği için projenin eksik '+1' i olan 'Dün Gece Ben Kimdim Doktor?', yerine gerçekleşmiş olmasa da, hesapsızca doğan ve yeni olan bir başka performans 'Milk(er)' ile söz konusu 1'i başına bir artı alarak farklı bir şekilde de olsa vermiş bulundu.

img1622383454329-001.jpg

Görsel: 'Dün Gece Ben Kimdim Doktor?' adlı performansın ikili görsel çalışmasının ikincisi.

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Konu ile ilgili kesin bilgi, bugün öğle saatlerinde Dönmez’ in süreç danışmanı Badegül Uçan tarafından kamuoyu ile paylaşıldı. Uçan, 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' nin Mersin Üniversitesi' ile ortaklaşa çalışmalar yürütmeye başladığı günden itibaren Dönmez' in süreç yönetiminde yardımcı rol üstlenmiş ve gönüllü asistanlığını üstlenmişti. Ölüm yeri ilk olarak beyin ölümün gerçekleştiği yer olması itibariyle Taksim, İstiklal Caddesi'ndeki bir gösteri mekanı olarak adı kamuyou ile paylaşılmamak üzere kayda geçse de, Dönmez' in beden ölümü esas alındığında bu, son performans gecesine ev sahipliği yapan Kadıköy Hasanpaşa civarında yine adı basına açıklanmak istenmeyen diğer bir gösteri mekanını işaret ediyor. İstiklal Caddesi'ndeki gösteri mekanının Şermola Performans Sahnesi, Kadiköy Hasanpaşa' daki gösteri mekanının ise 'Emek Sahnesi' olduğu defalarca Dönmez' in süreç tanıkları tarafında deklare edilse de, Uçan tarafından hiçbir şekilde doğrulanmıyor.

screenshot-20200320-034553-instagram-001.jpg

Görsel: Arascan Dönmez'in, 'Kadın Gözüyle Nü' adlı proje için çekilen fotoğraflarından bir tanesi.

 

Fotoğraf: Niko Guido,  Asistan: Özün Süzen.

 

Projenin mimarı Ares Kıvanç Dönmez' in de mekanların isimlerini geçmekten imtina etmesi sebebiyle her iki ölümün de ev sahipliğini üstlenen gösteri mekanları sadece buna tanık olan takipçilerin iddiası ile kesin ve/ya da değil. 

Performans Sanatçısı Arascan Dönmez’ in cenazesinin nereye ve ne zaman kalkacağı bilgisini geçmeden önce aşamalı ölümünü de bir iz düşüm olarak vermenin konuya hakim olmak isteyen okuyucu nazarında önemli olduğuna karar verdik. Bu nedenle habere girişimiz kalkacak cenazenin nereye ve ne zaman olduğu yönünde olsa da, bunun öncesinde cenazeyi sağlayan şeyin kendisi ile de ilgilenecek ve size bilgi olarak geçeceğiz. 

Dönmez, 'İyi Geceler James Dean' adlı performansının 3.gösteriminde, geri planda dönen Aurelio Teixeria yönetmenliğinde beyazperdeye uyarlanan 1970 yapımı 'Mi Pianta De Naranja- Lima' (Şeker Portakalı) adlı film eşliğinde, önce gösteriye gelen kitleye diogenal olarak asılı duran siyah beyaz James Dean portresine, ardındansa buna tanıklık eden kitleye süt döker.

mv5byjhhyjrly2qtmwe5zi00ywqxltk1mjktnjzhymyxzwe2yjzkxkeyxkfqcgdeqxvymti0nzk5ntq2-v1-fmjpg-ux1000-001.jpg

Görsel: Aurelio Teixeria yönetmenliğinde beyazperdeye uyarlanan '1970' yapımı 'Mi Pianta De Naranja- Lima' (Şeker Portakalı) adlı filmin afiş çalışması.

 

Kaynak: İMDB.

 

Diğer iki gösterimde hiçbir şekilde performans 'inter-aktif' değildir ancak ilk iki gösterimin elde ettiği 'sipiritüel başarı' dan sonra performansın akışı değişir ve Dönmez, James Dean ile sahnede girdiği etkileşime gelenleri de dahil etmeye karar verir. Peki nedir ilk gösterimdeki sipiritüel başarı? Uzman Psikolog Alanur Özalp' ın, 'tanık özel koltuğu' nda oturduğu prömiyer ve devam performansında, Dean' in genç ölümü üzerinden, yaşamaya devam etmekle, hemen o an, orada, Dean gibi 24 yaşında çok genç ölmek arasgında gidip gelen psikosomatik bir genç erkek bireyin akıl hastanesine kapanmamak için Dean'den bir işaret beklemesi performansın tek ve ana merkezidir.

d1ef9fe815df659e3c72e1baa50fb462-001.jpg

Görsel: Aktör James Dean.

 

Fotoğraf: Ares Kıvanç Dönmez/James Dean Arşivi.

 

Performans boyunca Dean'a, 'Mi Pianta De Naranja- Lima' (Şeker Portakalı) filmini izleten, yazdığı performansla aynı adı taşıyan metni okuyan ve aşkını ilan eden performansçı, sahneyi kaplayan portenin önünde durup durup 'bana bir işaret ver, yoksa beni birazdan akıl hastanesine kapatacaklar. Lütfen seninle kurduğum iletişime bu gelenleri inandır. Onlar inanırsa herkes inanır!' der. Sonunda üstündeki içlikle katıla katıla ağlayarak kriz geçirerek yarı bayılır ve duvardaki portre yüzü öne gelecek şekilde asılı olduğu duvarla ilişkisini keserek yere yığılır.

Prömiyere bu sahne damgasını vururken, devam performansında bu kendisi tarafından dillendirilir ve 'anlatsana nasıl olmuştu ama. Bana verdiğin işareti anlatsana. Benim bayılmamı, senin de yere yığılışını anlatsana...Bu gelenler bilmiyor. Aynısı yine olur mu geldiler ama olmayacak. İlkindeki oluru bundaki olmazı anlatsana...Anlatsana Jimmy, hadi ama..' diyerek ondan varsaydığı komutlar alır.     20210614-162406.jpgGörsel: 'İyi Geceler James Dean' adlı performansın 3'lü görsel çalışmasının 1.si

 

Çalışma: Cenk Alyanak.

 

Her iki performansta da değişmeyen unsur, performansçının bir cibinlik içinden sonbahar yaprakları üstüne düşerek elinde bir yastıkla ve içlikle çıkması, Dean' in kaza videosunun, 'Büyüme Çocuk' adlı şarkı eşliğinde girmesi ve o sırada yastıkla ilişkiye girerek yastığı kazaya neden olan arabanın direksiyonu ve Dean'in muhtelif zamanlardaki muhtemel birden çok ereksiyonu saymasıdır. Değişmeyeceği düşünülen bir diğer şey, kaza videosu ekranda döndükten ve performansçının yastıkla olan ilişkisi sona erdikten sonra, ekranda dönmeye başlayacak olan 'Mi Pianta De Naranja- Lima' (Şeker Portakalı) adlı filmdir ama bu mümkün olmaz. 

img-20210531-041330-051-002.jpg

Görsel: Arascan Dönmez'in ölümüne sebep olan bir bardak süt, yanında ev kurabiyesi ile. Dönmez'in son performans gecesi, 'İyi Geceler James Dean' adlı performansın kulisinde çekildi.

 

Fotoğraf: Arascan Dönmez/Arşiv.

 

Performansın giriş videosu olan, kod adıyla 'Jimmy/Kaza', görüntü sıçramalarıyla barkavizyonda döndükçe döner.

Dean öldükten sonra hayatı ile ilgili olarak yapılan bir Amerikan filminden, performans için kesilen ve düzenlenen sahne, Nükhet Duru'nun 'Büyüme Çocuk' şarkısı eşliğinde bir kere başta grip, devamında 'Mi Pianta De Naran-ja Lima' (Şeker Portakalı) adlı filmin sırayı devralması gerekirken bu altını az önce de çizdiğimiz üzere mümkün olamaz ve reji video oynatıcıyı kumanda etmek için elinden geleni yapsa da anlam veremediği bir şekilde ne hard disk ne de monitör üzerinde hakimiyet gösteremez.

20210614-085632.jpg

Görsel: Uzman/Klink Psikolog Alanur Özalp.

 

Fotoğraf: ww.alopsikolog.net sayfası/Alanur Özalp resmi web sayfası.

 

Uzman Psikolog Alanur Özalp' a göre iki performansta da Dean, Arascan Dönmez' i duydu. İlkinde beklediği işareti verdi, ikincisinde ise 'anlat' sözleri üzerine anlatmasını istediği şeyi anlatmak için harekete geçti ama diğer dünyadaydı ve varsayılabilecek bu anlatım ilgili sahnede ancak bu kadarını karşılardı. Her iki performansın da bir ayin niteliği taşıdığını vurgulayan Özalp, 'devam etmemeli. Bu performansın ömrü bu kadar, en büyük etkiyi yarattı, bundan sonrası riskli' demişti.

Dönmez, ilk iki performansın seyrini bir daha sağlayamayacağını düşünerek üçüncü gösterim itibariye performansı, gelen kitle üzerinden sürdürme kararı alır ve James Dean' in en çok sevdiği şeylerden birisi olan 'süt' ü performansın merkezine taşır. Seyirciye diagonel olarak asılı duran James Dean portresinde Dean, kaza yaptığı üstü açık Porshce marka arabanın üstünde oturmuş bedeninin yarısı arabanın içinde yarısı dışarıda bir şekilde yaktığı sigarasını içmektedir.

jamesd.jpg

Görsel: 'İyi Geceler James Dean' adlı performansta, seyirciye diagonel olarak asılan ve performansı ayine dönüştürerek, performans sanatçısı Arascan Dönmez' i ölüme götüren süreçte bunun büyük tetikleyicisi olan Dean portresi.

 

Fotoğraf: https://carsoid.com/cars-james-dean-would-drive-today2018/

 

Dönmez, önce gelen kitleye toplamda kaç kişilerse o kadar sigara yakarak ellerine tutuşturur. Ardından süt şişesini alarak çalkalamaya ve oturanlara verdiğinin haricinde yaktığı birkaç dal sigarayı şişenin üstünde söndürmeye başlar. Sonra şişenin kapağını açar ve sütü Dean portesine, Dean' in surat hizasına ve sigarayı yakan eline, yanan sigarasına gelecek şekilde hedef alarak döker. Portrede yanan sigarası sönen Dean, performansçının performans bitiminde ifade ettiği üzere artık oturanların ellerinde yanandır. Gelenlerin kendileri olmaktan çıkıp Dean' e dönüştükleri bir noktada başka bir boyut kazanan performans, bir sonraki hamlesinde, sırtını gelen kitleye dönerek şişede kalan sütü rastgele ve hedef almadan döken performansçının bu eylemi ile öngörülemez şekilde tamamen biter. 

             screenshot-20210614-084031-video-player.jpg

Görsel: 'İyi Geceler James Dean' adlı performansın 'yarı müzikal versiyonu' nda, akademili üç müzisyenle Arascan Dönmez. (Müzisyenler arkada, Arascan Dönmez, yerde durumu performe ederken, önde.)

 

Fotoğraf: Cenk Alyanak.

 

Aralarında Afife Jale Jürisi' nden, Direklerarası Seyirci Topluluğu' ndan ve Tiyatro Pera' dan gelenlerin olduğu seçkin bir topluluk adını rezalet koydukları bu eyleme müdahale ederek, Arascan Dönmez' in yasaklatılmasını ister ve gerekli telefon görüşmeleri sağlanarak alternatif gösteri mekanlarının ortak havuzunda adının yasaklı performansçıya çıkması kısa sürede sağlanır. Bu, Dönmez' in gerçekleşmesi beklenmeyen beyin ölümü olur ve performans hayatı o gece son bulur.

img1622375539243-002.jpg

Görsel: 'Milk(er)!' adlı performansın üçlü görsel çalışmasının 1.si.

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi' nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Bunun ardından kendisinin süpervizorlığını üstlenen bir kimse tarafından yasaklı performansı ve performansçıyı kabul eden başka bir alternatif mekan bulunur ama Dönmez kafasında James Dean' i ve onunla performansın içerdiği herşeyi 'süt' e indirgediğinden yeni mekana bilgi olarak geçmemek şartıyla 'Milk(er)' adını koyduğunu veda performansına soyunur. Etkinlik takviminde dört ayrı tarih ona ayrılır ama o ilgili mekanda ilk ve son kez oynamak için yola koyulur. Verilen ilk tarihi içeren gün olan 26 Şubat 2014'de mekana gelerek 'İyi Geceler James Dean' yazılı görselleri söker ve yerlerine 'Milk(er)' yazanları asar.

screenshot-20210614-174005-video-player.jpg

Görsel: Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!'nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

NOT: Fotoğraf, Arascan Dönmez'in 'İyi Geceler James Dean' adlı performansa hazırlık sürecinde İstanbul Bilgi Üniversitesi Silahtarağa Elektrik Tesisleri Kampüsü' nde bütünleştiği bir ağacın önünde çekildi.  Projenin Mimarı Ares Kıvanç Dönmez, Arascan Dönmez' in ölümünden sonra kendisiyle iletişim kurmak için bu ağacı spiritüel bir araç olarak seçti.

 

Fotoğraf: Vural Çetin.

 

Artık 'İyi Geceler James Dean'i performe eden kişi değildir, o bir süt sağıcıdır. Bazen bir anneden, bazen de bir keçiden sağdığı sütü, dışı temiz ve içi pis zihinlere döküp bir sağaltandır. Performansın yasaklandığı gece üzerinde döktüğü kişilerin 'nereden sağmış getirmiş bu bozuk sütü' sorusundan hareketle yeni bir performansa konu ve konuk olan kişidir, üstelik son performansta döktüğü sütün yüzde altmışı anne, kırkı ise keçi sütüdür ve bozuk değildir. Ama tüm bu eksende dönen muhabbet bir performanstır artık ve adı da Milker' dır.

Gelen kitlenin oturduğu platformun arkasına geçerek siyah zeminle kaplı sahneye, oturanlara asla temas etmeyecek şekilde süt darbeleri indirir ve sonra zeminde oluşan her bir leke için bir oturanı yerinden kaldırır ve seçtiği lekeyi kendisine yorumlatır. Performans bu gece bu, verdiğiniz 50 tl karşılılığında aldığınız da bu oldu der ve kendi seçtiği bir süt lekesini 'bu da benim imzam' diyerek yanına oturup seyreder.

20210617-025134.jpg

Görsel: Tarihi Karlskirche Kilisesi, Avusturya-Viyana.

 

Fotoğraf: Viyana DiverCityLab Performans Akademisi.

 

Ardından manifestosu olan 'Laraerium' u okuyacağı sırada mekanın işletmecileri tarafından geceyi başından o ana kadar kayda alan İstanbul Bilgi Üniversitesi Belgesel Birinci sınıf öğrencilerinin çekimi durdurulur, manifestosu engellenir ve gelen kitle ile beraber sahneyi küfür edilerek terk etmesi istenir.

Sanata siyaset karıştırdığı düşünülür ve alternatif gösteri mekanlarının ne kadar alternatif olduğunu sorgulayamayacağının süreli olarak altı çizilir. 

Geceye tanıklık eden biletli kalabalığın önünde tehtit üstüne tehtit alan performansçı işletme sahiplerinin avukatları eşliğinde you tube'a yüklenecek olan 'The signature: Milk' adlı belgeselin görüntülerini içeren bantları genç belgeselcilerden kopyalarıyla aldıklarını duyunca sahnede seçtiği lekeyi gelen herkesten aklına kazıması için söz alır ve mekanın önünde yanında hazır getirdiği bir kilo toprağı sahnedeki çocuk küvetine, tabut görevi gördürerek içine girer ve üstüne boşaltır.

screenshot-20210614-092758-video-player-001.jpg

Görsel: Arascan Dönmez'in intihar küveti.

 

Fotoğraf: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' adlı projenin mimarı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Topraklı haliylenki devinimin ardından, ikonik dijital seslerle kendisini yaratan kişinin dönüşümünü sağlar. Elinde vasiyeti ile küvetten çıkan projenin mimarı Ares Kıvanç Dönmez, 'kaybettik, başımız dik olsun, bakışımız Arascan' der.

İlk ölümü 8 Ocak, ikinci ölümü ise 24 Şubat 2014 olan Arascan Dönmez' in dokusal olarak, proje mimarı Ares Kıvanç Dönmez'in bedenine yapışık durumda olduğu ve içi önceden doldurularak 'yaratımsal zeka'  ile gerçekleşen nakil sonucu oluştuğu bilgisi şimdi daha çok önem taşıyor.

Çünkü kıvrımlarını bu yolla oluşturan bir beyne sahip olduğu, bunu saran kafa tası ile Ares Kıvanç'ın gövdesine oturtulduğu gerçeğinden yola çıkarak söylemek gerekirse, ölümü nedeniyle kendisine bahşedilen beyin, devre dışı kalmış oluyor ve oturtulduğu gövdeden ayrılması sebebiyle de, bir canlı olarak düşünülse bile, oluşabilmesi için gereken dokuyu kaybettiğinden, 'bir gün tekrar yaşar mı?' yersiz kalıyor.

foto-12-003.jpg

Görsel: Arascan Dönmez'in cesedini taşıyan Viyana'daki tabut.

 

Fotoğraf: Viyana DiverCityLab Performans Akademisi.

 

Bir sene özel bir morgda tutulan ceset, Dönmez' in süreç danışmanı Badegül Uçan'ın verdiği habere göre, rötarlı olarak vasiyetine uygun bir şekilde Avusturya' ya kalkıyor.

 

Bağımsız Performans Sanatçısı Arascan Dönmez'in cenaze töreni, yaptığı performansların mantığına uygun bir şekilde performans niteliğinde geçekleşecek. Dönmez’ in vasiyetinde yer alan, “beni bu ülkeye gömmeyin, bunlar ruhumu da rahat bırakmazlar” notunu değerlendirdiklerini ve bu kapsamda sevdiği ülkelerden biri olan Avusturya’yı düşündüklerini dile getiren Uçan, “2015 Temmuz ayını bekliyoruz, cenazeyi Avusturya, DiverCityLab Performans Akademisi kabul etti” dedi.

img-20210531-064929-016.jpg

Görsel: Arascan Dönmez'in geliri 'Umut Çocukları Derneği' ne bağışlanmak üzere hayata geçen ve kapalı gişe izlenen performansı 'Sokağın Adı; Ben!' den bir kare. (Muammer Karaca Tiyatrosu, 2013.)

 

Fotoğraf: Umut Çocukları Derneği/Arşiv.

 

Bir gün bir akademi öğrencisi çıkar ve beni anlarsa demişti!

Uçan, Dönmez’in ölmeden önceki sözlerini hatırlatarak; 'bir gün bir akademi öğrencisi çıkar ve beni anlara işte o zaman bütün bunlar bir yere varır. Yaptığım şeyin konuşulacağı yer akademidir. Bütün performanslarımın metinleri, taslakları ve çizelgeleri onları kabul eden akademilerin ve ilgili bölümlerinindir' demişti dedi ve ekledi: 'Bu sözleri karşılıksız kalmadı ve Viyana'daki bir performans akademisi bizimle yazışmaya başladı, cenazeyi sahiplenmek istiyorlar' ifadelerini kullandı. 

 

Performans hayatı 19 Mayıs 2008'de başlamıştı Arascan Dönmez'in. Amacı bunu, yaratıcısı Ares Kıvanç Dönmez tarafından ona kodlandığı şekilde, doğum yıl dönümü olan 19 Mayıs 2014'de noktalamak ve finali öyle gerçekleştirmekti ancak 23 Şubat 2014' de gözlerini hayata yummak zorunda kaldı.

img-20210604-013103-768.jpgGörsel: 'Baba-erkek çocuk ensesti'ni Türkiye'de ve Avrupa'da ilk kez ele alan 'Ağustosta Karla Dans' adlı performansın dörtlü görsel çalışmasının 4.sü.

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Neden ve nasıl öldüğü konusunda karışık olan kafalar, bu haberle birlikte bundan kurtulacak. Ancak, 'Arascan Dönmez; Performans Projesi!’ nin mimarı Ares Kıvanç Dönmez dün gerçekleşen duyuruda “manifestoyu çok erken yazdı, o manifestodan sonra gidecek bir yol yoktu onun”  şeklindeki söylemi ile süreç doğru okunmazsa yeniden karışacak.

'Laraerium' adlı manifestonun ölüme giden yolda büyük yer kapladığını ama asıl nedenin on seneden önce açıklanmayacağını dile getiren Dönmez, kafalarda yeni bir soru işareti bırakırken, bunu ölüm tarihi belli olan bir sanatçının ölmeden hemen önce kaleme almak istemesi olarak düşünürsek açıklamanın sadece zihinleri harekete geçirmek için yapıldığı son derece aşikar.

divercitylab-sujet-a-presse-quer-300.jpg

Görsel: Viyana DiverCityLab Performans Akademisi öğrencileri.

 

Fotoğraf: Sabine Bruckner und StreetlifeMad.

 

Avusturya “cenazeyi biz gömeriz” dedi!

Avusturya’da 'Daskunts Tiyatro Ekibi’ nin kurucusu, yönetmeni ve dramaturg Aslı Kışlal’ ın projenin mimarı Ares Kıvanç Dönmez’ e ulaşarak Türkiye’ ye geldiği ve geçtiğimiz ay yaptıkları yüz yüze görüşme sonucunda projenin okumasını bir workshopla akademi olarak üstlendiklerini söylemesi üzerine, süreç yönetimi el değiştirdi.

Süreç danışmanı Badegül Uçan'ın verdiği son bilgilere göre, projenin yaratıcısı Ares Kıvanç Dönmez’in Avusturya’da vereceği “ArasCan is commercial or 60’s” başlıklı workshopla Türkiye’de hayat verilen çalışma, Avusturya’da beklediği sona kavuşacak.

screenshot-20210614-171408-gallery.jpg

Görsel: 'Arascan Dönmez Bir Performans Projesi' nin süreç görseli için, proje mimarı Ares Kıvanç Dönmez tarafından, yazılımı tamamlandıktan ve ilk komut verildikten hemen sonra, sinyal alındığı sırada pozlanan, Bağımsız Performans Sanatçısı Arascan Dönmez.

 

Fotoğraf: Cenk Alyanak.

 

Workshop aynı zamanda 'Şamanizm ile Performans Sanatı arasındaki ilişki' ye de odaklanarak Arascan' ın nasıl bir şaman gibi çalıştığını ve uyaranlarına karşı yer yer psişik yer yerse şamanik güçleri devreye sokarak gard aldığına da odaklanacak. Workshopla eş zamanlı olarak merasim işlemleri başlatılacak olan Dönmez' in tabutu tarihi Karlskirche Kilisesi'nin önünde tutulacak 12 saatin sonunda süt'le yıkanarak gömülmesi için yer aranacak.

 

Cenaze 8 Haziran 2015 Temmuz'unda, tam gününde Avusturya saati ile Türkiye’den defnedilmiş sayılacak. Konu ile ilgili yeni gelişmeler cenazenin içeriği, günü ve saat bilgisi sabit olmak şartı ile, gelecek haftalarda gerçekleştirilecek yeni bir toplantı ile başka bilgiler de sunacak.

img-20210603-000657-999.jpgGörsel: 'Arascan Dönmez; Bir Performans Projesi!' adlı projenin 3' lü süreç görselinin 2.si.

 

Çalışma: 'Arascan Dönmez;Bir Performans Projesi!' nin mimarı, çağdaş sanatçı Ares Kıvanç Dönmez.

 

Fotoğraf: Cenk Alyanak.

 

Çağdaş sanatın genç ve dahi ismi Arascan Dönmez ölümü ve ülkesinde hastane morgları tarafından kabul edilmediği için defnedilene kadarki süre zarfı içinde özel olarak tutulduğu bir buzhanedeki süreç örgüsü ile Avusturya, Viyana' da rötarlı bir mit cenaze, bugün yarın ve çok uzunca bir süre!

 

Haber katkı için teşekkür: Arascan Dönmez' in son gece tanıklarından; Işın Aktan, Samiye Nilüfer Ünsalan, Esra Mete, Onur Altuntuğ, Berkan Çelik, Kadiköy CHP Gençlik Kolları, Suna Selen, Ercüment Balakoğlu, Cezmi Ersöz, Şükrü Öztürk, Nuri Kaya, Cenk Alyanak, Mirza Metin.

 

                                                                                                     Haber: Temel Irmak

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2003 | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0252 412 2141