‘KAFATASI’ NIN PUANI ‘8.0’ !
‘Tiyatro oyunu’, ‘performans’, ‘konser’, ‘bale’, ‘opera’, ‘gösteri’, ‘anlatı’, ‘show’, ‘entertainment’; kısacası sahne üzerinde nitelikli bir iş sunarak, seçkisinde yer alan hemen her işle ilgili olarak yakın takip yapan ve sürece dahil olarak kapsamlı bir değerlendirmede bulunan ‘bağımsız’ ve ‘alternatif’ event değerlendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’, ‘Kafatası’ını, izlediği prömiyer sonrası seçkisine aldı.
Potansiyel izleyici kitlesine ‘Bir Güncel Gerçek Klasiği’ değerlendirme- sinde bulunan ‘Sahneden Biraz’ puanlamasını da yaptığı işe ‘Ne Zaman Sergilense Hep Çok Özel’ değerlendirmesi ile ‘10.0’ puan sistemi üze- rinden ‘8,0’ verdi.
‘Kafatası’ oyunu ile birlikte ‘Tarihi Şişli Tiyatrosu’nun içinden geçtiği zor günleri de gündeme alan ‘Sahneden Biraz’, özel haber içeriğinde ‘Kafatası’ adlı oyunun değerlendirmesi ile birlikte odağına alma ihtiyacı duyduğu sahnenin gidişatını göz ardı etmeyerek sunduğu çok açılı görüş nedeniyle seçkin takipçi kitlesinden teşekkür almaya devam ediyor.
‘Türkiye’de iadei itibarı çok geç yapılan büyük düşünce insanı ve şair ‘Na- zım Hikmet’in yazdığı tiyatro metinleri arasında bilindiği en düşünülen ‘Türk Tiyatro Tarihi’nde özel ve ayrıcalıklı bir yere sahip.
Metinsel ve dramaturjik alt yapısı, karakterleri ve işleyiş tekniği açısından bugün gözüyle bakıldığında bile son derece sağlam bir alt yapıya sahip olan ‘Kafatası’, Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’in oyunun yönetmeni ‘Şenol Önder’ ile de paylaştığı bireysel çaplı araştırma sonucuna göre aslında ‘Nazım Hikmet’in onlarca oyununundan bir tanesi ve yine az bilineni.
Neredeyse her beş insandan ikisinin anca bildiği bu metin ‘Hikmet’in piyes yazdığı ve tiyatro sahnesine adım attığı dönem ele alındığında tek alkışlan- ması gereken de değil.
‘Sahneden Biraz’ın üst düzey yöneticilerinden ‘Doruk Sardag’a göre, yine de bu büyük bir şey çünkü bugünlerde ‘Şişli Tiyatrosu’ nun mekan sponsorluğunda ve ‘Tiyatro Mitos’un yapımclığında sahnelenen ‘Kafa- tası’ ile metin yazarı ‘Nazım Hikmet’e bir giriş yapmak pekala mümkün ve bunu mümkün kılan süreçte yaratıcı olan kim varsa ‘Sahneden Biraz’ isim zikretmek için göreve karşılıksız olarak hazır ve nazır.”
‘1930’ lu yılların başında kaleme aldığı ‘Bir Ölü Evi’, devam hikayesi gibi de düşünülebilecek olan ya da kendi ağzı ile yaptığı değerlendirmeyi dikkate alarak ifade edersek, yeni bir versiyon gibi bakılması daha muhtemel olan ‘Bayramın İlk Günü’ ve sonra ‘Unutulan Adam’ piyesleri ile artık sa- dece bir şair değil, bir oyun yazarı olduğunu da göstermeye başlayan ‘20.- yüzyıl’ ın en önemli düşünce insanlarından biri olan ‘Nazım Hikmet’, ‘20’li (1920) yıllar boyunca ‘Sovyet Tiyatrosu’ nun ideolojik açıdan gelişmesine ve güzel sanatlar konusunda yetişmesine yardımı sonucu mevcut potansiyelinin sınırlarını merak ediyor, yokluyor ve zorluyor.
Yalnızca ‘dram yazarlığı’nı değil, ‘reji’yi, ‘artist’i ve ‘sahneleme tekni- ği’ni de anlamaya ve kafasında doğru bir açı ile oturtmaya başlayan ‘Hik- met’, ‘Kafastası’ nı sürgünde sanatla iç içe geçmiş olma sayesinde kazan- dığı birikimin sonucunda yazıyor.
‘Sovyet Ordusu Tiyatrosu’, ‘Demokratik Almanya’ ve ‘Çekoslo- vakya’ da sıklıkla gerçekleşen gösterimleri ile ‘Kafatası’ o dönem ‘Hik- met’in kapısını aşındırdığı ‘Moskova Tiyatrola- rı’nda incelemeye aldığı abstıraksiyonları ve imajinasyonları kendi sahne pratiği ile nasıl bir araya getirdiğini ve iyi bir oyun örneği sunmada da işine ne ölçüde fayda getirdiğini gözler önüne seriyor.
‘Politika’ ile ‘sahne’nin organik birliğini kurma noktasında üstlendiği rol büyük olan ‘Hikmet’, ‘Birinci Dünya Savaşı’, ‘Ekim Devrimi’ ve ‘ilk ekonomik kalkınış’ gibi konuları içinden geçtiği dönemin dinamikleri olarak aldığı ‘Kabahat Kimde?’ ve ‘Metla’ adlı piyeslerde de en az ‘Kafa- tası’nda olduğu kadar (‘Metla’adlı piyes ‘Kafatası’nın bir revüsü olarak düşünülebilir) matematiksel ve pratiksel.
Altı ay gibi süreler deviren bu işler sert gelerek miladını tiyatro tarihinin toz- lu sayfalarına kaldırılmak üzere tamamlıyor. Bu noktada ‘Sahneden Bi- raz’a göre, insanoğlunun büyük bir salgın karşısındaki can yakan dramını ustaca veren ‘Kafatası’ adlı oyun ise ‘irili-ufaklı’ onca mücadelenin sonu- cunda ‘Hikmet’in şiirden olduğu gibi sahneden de hala vazgeçmeyişinin bir ürünü olarak da karşımızda duruyor ve yeni bir teşekkür için durduğu yere kendini kazıyor…
Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’in gösterim sonrası ekibi ile seçkiye aldığı ve esere güncel dilde sahip çıkan ‘Mitos Tiyatro’ ya, kurucuları ‘Şenol&Arzu Önder’ çiftine özel olarak defalarca teşekkür borcu hissettiği iş, yazıldığı günden bu yana bir Türk yazarının eseri olarak yabancı ülkelerde sahneye konan ve uzun bir süre afişlerde kalan etkin bir kaç işten bir tanesi ve ‘Dönmez’e göre ‘Türkiye’de düzenli gösterimi hak ediyor.
Sahnede ‘gerçek’ ve gerçeğin kendisi ile ilgili şeylerin tamamı ile ilgilenme- meyi ve ‘gerçek sanat’ ile çok gerçek bir alışveriş içerisine girmeyi mottosu yapan, yeni nesil kültür sanat ve event değerlendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’ın, ‘15 Mart 2024 Cuma’ günü saat ‘20:00’de, ‘Tarihi Şişli Ti- yatrosu’nda prömiyeri gerçekleşen ‘Kafatası’na uluslar arası standart- larda kriterleri baz alarak gerçekleştirdiği puanlama sonrası verdiği puan ise ‘8,0.’
İlk kez ‘1934’ yılında ‘Türk Tiyatrosu’nun batılı anlamda kurucusu olan ve bugünlerin başlangıcı sayılan ‘Muhsin Ertuğrul’un isteği ve teşviki ile ‘İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda (O zamanki ismi ile Darülbedayi’de) sahneye konulduğu sıra büyük bir ilgi uyandıran, izleyen herkeste önce bireysel ardındansa toplumsal bir aydınlama yaşatan ‘Kafatası’ nı...
‘Ne Zaman Sergilense Hep Çok Özel’ olarak değerlendiren event değer- lendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’ın, ‘8.0’ vererek ilgili hedef kitlenin dikkatine sunduğu oyun için puanlamanın standardını oluşturan kriterlerin ne olduğu aşağıda kayda geçilmiş ve yine ‘Kafatası’ adını taşıyan bu tiyatro oyununa ‘8,0’ veren ‘puanlama sistemi’ özel olarak detaylı bir şekilde içerikleştirilmiştir:
8.0/10: ‘Ne Zaman Sergilense Hep Çok Özel!’
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.