‘SAHNEDEN BİRAZ’, ‘ACEİB-ÜL TEMAŞA’DA!
Mottosu, sahnede ‘gerçek’ olan şeylerin tamamı ile ilgilenmek ve ‘gerçek sanat’ ile çok gerçek bir alışveriş içerisine girmek olan, yeni nesil kültür sanat yapısı ‘Sahneden Biraz’, ‘15 Mayıs 2024 Çarşamba’ günü saat ‘20:30’da, ‘Üsküdar Tekel Sahnesi’ nde, gösterimi gerçekleşecek olan adlı oyunun prömiyerinde.
‘2011’ senesinde ‘İstanbul Devlet Tiyatroları’ bünyesinde yönettiği ‘Sidikli Kasabası’ adlı oyunla tanıdığımız dahi yönetmen ‘Oğuz Utku Güneş’ in yazdığı ve yönettiği ‘Aceib-ül Temaşa’, ses getiren metni ve modern rejisi ile ‘2024-2025 oyun sezonu’nda ‘Devlet Tiyatroları’ nı ayağa kaldıracak olan, eşine nadir rastlanan işlerden bir tanesi.
Yerleşik ‘DT Oyun Modeli’ nin dışına çıkan ve sahip olduğu orjinal kimya- sı nedeniyle ‘klişeleşmiş DT oyunları’ nın havasını bozan ‘Aceib-ül Temaşa’, ‘Sahneden Biraz’ güvencesi ile şimdiden inanın ki, sezon boyunca adından sıkça söz ettirecek.
‘Bakmaya Değer Acayip Şeyler’ ya da ‘Görülmesi Beklenen Tufaf- lıklar’ olarak daha öz türkçe bir düzlemde karşılığını verebileceğimiz ‘Ace- ibü-l Temaşa’, yerleşik düzene geçmeye başlaması özellikle ‘19. yüzyıl’da ‘tiyatro’nun revaçta olduğu döneme rastlayan ‘Temaşa sanatları’nı yeni- den hatırlatıyor ama bilinmesi yerinde olur ki bu sanat biçimi, imparatorlu- luğun zayıflamasıyla yönetici sınıfını anlatmaya ne zmanki başlıyor, sahne- den egemen olan alayvari ve mütecaviz anlatım dili sarayın tepkisini çekiyor ve sansür yiyor.
Ana ve değişmez özelliği eleştirel olmayı gerektiren ‘temaşa sanatı’nın bu özelliği değişince/değiştirilince ‘geleneksel temaşa sanatları’ diye bir sanattan da bir daha söz edilemiyor.
Alanı ‘sanat’ olmayan ve/ya da yaşı o günleri görmeye bugün yaşarken varmayan grup dışında tiyatrodan önce temaşa sanatının geldiğini ve/ya da tiyatronun gelişi ile bu sanatın yerle bir edildiğini bilen de yok.
‘Temaşa’ yı bilenler ya da bilmeye gelecek olanlar için ele alan iş, ‘Sahne- den Biraz’ ön değerlendirmesine göre; ‘geçmiş’ ile ‘bugün’ arasında bir bağlantı noktası olarak gördüğü ve kısım kısım ördüğü bu sanatı tanıtımda da geçtiği şekilde, “hakiki ile hayali’nin hudutlarında tek celselik bir bugün acayipliğine çekip bırakıyor.
Peki ama ‘bugünün acayipliği hangimiz için ne?’ Oyunla bilet alıp git- mek isteyen izleyiciyi bu şekilde tetikte tutan yazar ve yönetmen ‘Oğuz Ut- ku Güneş’, son yılların yaptığı işler en çok takip edilen ve sahip olduğu ke- mikleşmiş kitle nedeniyle büyük talep gören dahi yönetmeni olmayı bu se- zon ‘Aceib-ül Temaşa’ ya attığı temaşasal bir imza ile sürdürüyor.
Son üç yılın en çok ‘sold-out’ yapan tek kişilik işlerinden birisi olan ‘Ber- narda’ adlı oyunla kariyerinde büyük bir çıkış yakalayan ‘Özge Arslan’ın, sosyal medya hesabında işe dair hiç bir ipucu vermese de, işin içine dahil olacağı ‘2024-2025 sezonu’ nu ne kadar parlatacağına dair fikir veren paylaşımlarından yola çıkarak ‘Aceib-ül Temaşa’ ile ilgili sahip olduğu öngörüyü işin ‘Oğuz Utku Güneş’ imzası taşıması nedeniyle nasıl işlene- bileceği fikrinden de yola çıkarak okuyucu ile paylaşan Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’e göre “DT için bu oyun eğer kullanmayı becerebilirse çok büyük bir imaj tazeleme çalışması!”
“Arkasında durarak, gerekli olan her noktada oyunu var gücüyle destekler ve bu işi bir imaj tazeleme çalışması olarak görürse ‘DT’de bir kırılma ya- şanması muhtemel” sözleriyle konuşmasına devam eden ‘Dönmez’, sözlerine şu şekilde şekilde bitirdi:
“İstisnasız yönettiği her oyunda, ortaya koyduğu matematikle izleyenlere alışık olmadıkları bir görme biçimi sunan ve yepyeni bir dünya kuran; kurduğu her yeni dünyada o dünyaya yakın ya da uzak olsun, bir yolunu bulup izleyeni anında içine alan ‘Oğuz Utku Güneş’, bu oyunla arşa kalkacak.
Eğer hissettiğim kadarıyla ne demek istediğimi doğru ifade edebiliyorsam, ‘2018-2019 Sezonu’nda ‘Üsküdar Stüdyo Sahnesi’ne damgasını vuran, ‘Gökçe Kurt Elitez’ imzalı ‘Bir Dede Korkut’ minvalinde bir iş gelebilir. Ne yazık ki ‘Bir Dede Korkut’un kıymeti iyi bilinmemişti. Umarım ‘Aceibü-l Temaşa’ yakalayacağını umduğum ivme ile bu kıymeti bildirir.
‘Bir Dede Korkut’un kostüm tasarımında imzası olan ‘Dilek Kaplan’, ‘DT’ için önemli bir isim ve ‘Temaşa’ da da var. Eminim yine oyuncuların dekor gibi durduğu kostümler dikecek ve işi yükseltecek.
Işık tasarımı ‘Ayşe Ayter’e, müziği ‘Vehbi Can Uyaroğlu’na, maske ve kukla tasarımı, ‘Cansu Akdeniz’e, görsel tasarımı ‘Murat Soner’e ait olan oyunda ‘Afife’ ödüllü (2024) yönetmen ‘Oğuz Utku Güneş’e, ‘Zuhal Acar’, ‘Ferhat Işıktaş’, ‘Osman Tunca Soysal’ ve ‘Emre Çelebi’ yardım ediyor.
Oyunun ışık operatörü ‘Ozan Çelik’, sahne amiri ‘Emre Emin Arevi.’ Dekor realizasyon sorumlusu ‘Faruk Daşdemir’ ve asistansa ‘Gökhan Emre Şenyapar.’ Terzi koltuğunda ise iki başarılı usta isim ‘Kelime Aktaş’ ve ‘Nuri Sezer’ oturuyor.
‘15 Mayıs 2024 Çarşamba’ günü saat ‘20:30’da, ‘Üsküdar Tekel Sah- nesi’ nde sadece davetlilere özel olarak gerçekleşecek olan prömiyer gece- sinde perdesini yeni sezon için açacak olan ‘Aceibü-l Temaşa’yı öncelikle bir ‘Oğuz Utku Güneş’ işi olduğu için ilk görmek ve oyun hakkında ilk fikir edinenlerden olmak isteyen ‘Sahneden Biraz’ ın ikinci geçerli ve en önemli nedeni ise ‘Bernarda’ isimli tek kişilik oyunundaki performansın-dan sonra ne yapacağı büyük merak uyandıran oyuncu ‘Özge Arslan.’
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.