‘SAHNEDEN BİRAZ’DAN ‘KAFATASI’ İÇİN TEKLİF!
‘Bağımsız’ ve ‘alternatif’ olma özellikleriyle ‘kültür&sanat’ın dijital platformadaki nabız atışı olan ‘Sahneden Biraz’, geçen sezon seçkisine aldığı ve ‘Ne Zaman Sergilense Hep Çok Özel’ değerlendirmesi ile ‘10.0’ puan sistemi üzerinden ‘8,0’ la puanlandırdığı ‘Kafatası’ adlı oyunun gösterimlerini durdurması üzerine ‘Mitos Tiyatro’ nun kurucusu ‘Şenol Önder’e bir fikir teklifinde bulundu.
‘Türkiye’de, ‘kültür politikaları’nın dönemsel etkilere maruz kalarak siyasallaşması sonucu kurumsallaşamamasından ötürü ‘kültür endüstri- si’nin büyüyen devasa yapısı içinde piyasa merkezli olarak dönüp duran ‘yaşam sanat ilişkisi’ni bu piyasa merkezlilikten tam arındıramasa da ortaya koyduğu iş ve buna sunduğu nedenle görece sıyıran sektör düzenleyi- cilerinin az da olsa kaldığına inanan ‘Sahneden Biraz’, bu düzenleyicileri bulduğunda özel bir yere koymayı görev edinen bir yapı.
Tıpkı ‘Kafatası’ adlı oyunla sahip çıktığı ve toplumla paylaşma noktasında zor şartlar altında çalışıyor olmasına rağmen ‘Tiyatro Mitos’ gibi. ‘Yan Rol’ adlı oyunla tanıştığı ‘Tiyatro Mitos’ ve kurucusu ‘Şenol Önder’ le sezon içinde kurduğu bağı ayrı tutan ‘Sahneden Biraz’, ‘2025-2026’ sezonunda devam etmeyeceğini öğrendiği ‘Kafatası’ için bir çözüm öneri- sinde bulundu.
‘İsmet Küntay Tiyatro Ödülleri’ tarafından ‘Yılın En İyi Dekor Tasarımı’ ödülüne de layık görülen iş, dekorun ana unsuru ve olmazsa olmazı olan devasa boyuttaki kafatası yerleştirmesinin ‘taşınma’-’saklan ma’ ve ‘korunma’ gibi konularda yaşattığı sıkıntı nedeniyle gösterimlerini durdurmak zorunda kaldı.
Geçen sezon gösterimlerini yerleştirmenin sığabildiği ve tüm gösterimler boyunca sahne arkasında muhafaza edilebileceği garantisi ile ‘Tarihi Şişli Tiyatrosu’nda yapan ‘Kafatası’, Şişli Tiyatrosu’nun zaman içinde mevcut standardını yitiren kulisi ve mekan dinamikleri nedeniyle her ne kadar oyuna ana mekan sponsoru olsa da düzenli gösterime daha fazla edemedi.
Ekibin kalabalık olması ve gerekli çalışma şartlarını artık miladını doldur- muş bir tiyatronun haklı olarak karşılayamaması gibi nedenlerden ötürü iş birlikteliklerini sona erdirdiler.
‘Tiyatro Mitos’un oyunun ana materyali olan kafatasını lojistik problemler nedeniyle başka bir yere taşıma ve her gösterimde bu ‘taşıma’- ‘toplama’ ve ‘muhafaza etme’ trafiğinin doğuracağı maddi yükü kaldıramayacağı için buna yanaşmadığı başından beri biliniyordu.
İlk gösterimden sonra ‘Mitos Tiyatro’dan ‘Şenol Önder’ ile konuşan Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’, o zaman yaptığı konuşmada bu işin alıcı kitlesinin genelle paralel bir şekilde yeni nesil tiyat- ro izleyicisi olduğunu söyleyerek kesinlikle alternatif bir gösteri mekanı olması gerektiğine vurgusunda bulunmuştu.
Buna engel olan şey gösterime ev sahipliği yapmayı kabul edecek gösteri me- kanına yerleştirmeyi sokma noktasında yaşanacak zorluk olsa da, gelinen noktada başka bir görme biçimi sunma şansı da kalmadı. Ancak ekibin yeniden gösterim yapmaya başlamak için ihtiyaç duyduğu motivasyonu sağlayacak olan şey bu içerikte.
Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’, büyük düşünür ‘Nazım Hikmet’ in bugün yaşasaydı bu oyun için sahip olacağı kafa ne olurdu diye bakmalı ve o kafayı alıp ‘Kafatası’ nın içine oturtmalı.
Herşeyden bağımsız bir şekilde etkiyi daha yükseltmek ve vurucu hale getirmek amacıyla, klasik ‘İtalyan’ ya da ‘Fransız’ tipi sahnede değil modern çok amaçlı bir sahnede, tarihi tiyatro salonları yerine ‘alternatif gösteri mekanları’ndan birinde gösterim yapmasının şart olduğunu düşünüyor.
Projeyi ‘Nazım Hikmet’ adına bir farkındalık yaratmak amacıyla ‘Kadi- köy Nazım Hikmet Kültür Merkezi’ de kabul eder ama sahnesi uygun değil ve beklenen seyir zevki uygun olmayan teknik alt yapı nedeniyle burada gerçekleşemez.
‘Kafatası’ için en uygun sahne ‘Das Das’ ve burayla acilen iletişime geçil- meli. Özellikleri ‘11 metre’ tavan yüksekliğine sahip, ‘770 metrekare’ kul- lanım alanı olan bu salon tamamen modüler olup, mekan istediği sahne dü- zenini işin gerekliliği ölçüsünde sağlayabilmekte.
Tribün oturma düzeninde ‘550’, meydan sahne kullanımında ‘770’ ve bist- ro düzeninde ‘800’ ayrıca ve konser, parti gibi etkinliklerde ayakta ‘1300’ kişi ağırlanabiliyor.
Zaten ‘Dönmez’e göre eğer ‘Kafatası’, ‘Das Das’ sahnede sergilenirse, insanlar içeriye girdiğinde, oyun başlayana kadar geçecek olan süre içerisinde, sahneye yerleşik halde duran ‘kafatası’nın etrafında fotoğraf çekebilmeli, içie girip çıkabilmeli ve az sonra sahnede olacaklardan hemen önce kendi bireysel ilişkisini ‘kafatası’ üzerinden kurabilmeli.
Metinden, oyunculardan ve sahne üzerinde alınacak aksiyondan önce, bu eylem biçiminin bizatihi kendisi de bir iş olarak kabul edilmeli ve bu şekilde organize gidilmeli.
Bunun için mekana erkene gelme şartı sunulabilir ve bellir bir dakika kala bu trafiğin önü kesilebilir. Bunun dışında ‘Kafatası’nın satılma sahnesi izleyici ile interaktif bir şekilde gerçekleştirilmeli ve dördüncü duvar kırıla- rak tıpı yılın işi ‘Acaibü’l Temaşa’da olduğu gibi yeni ve gerçek başka bir boyuta geçilmeli.
Bugün kimler hangi amaçla satın alır bu kafatasını ve neyi amaçlar ya da almazsa maddi mi yoksa daha çok manevi olarak mı bir neden sunar buna? Bütün bunlar işi ‘Das Das Sahne’nin de atmosferinden aldığı rüzgarla bambaşka bir yera taşır kesinlikle. Hatta ‘Das Das Sahne’ için yepyeni bir içerik düşünülmeli.
Oyunculardan tasarruf edilmeli ve başroldeki ‘Cem Burçin Bengisu’ sahnede kafatası ile tek başına hareket etmeli. Yeni nesil bir görme biçimi ile Kafatası yeni sezonda yepyeni bir revü vermeli!
‘Tiyatro Mitos’ ve ‘Şenol Önder’e tatlı ve haklı bir cevap hakkı doğuran bu içerik sonrasında ‘Sahneden Biraz’ yapılması muhtemel özel bir açıklamayı yeni bir içerikle sayfasına taşımak üzere göreve hazırdır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.