‘SAHNEDEN BİRAZ’IN ‘ACEİB-ÜL TEMAŞA’ ÇIKARTMASI!
Mottosu, sahnede ‘gerçek’ olan şeylerin tamamı ile ilgilenmek ve ‘gerçek sanat’ ile çok gerçek bir alışveriş içerisine girmek olan, yeni nesil kültür sanat ve bağımsız event değerlendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’, imza attığı özgün ve yenilikçi işler nedeniyle gösteri dünyasında son yılların en çok takip edilen tiyatro yönetmenlerinden biri olan ‘Oğuz Utku Güneş’ in yönettiği “Aceibü’l Temaşa” nın, ‘Üsküdar Tekel Sahnesi’nde gerçek- leşen prömiyerindeydi.
Profesyonel hayatında attığı ilk imza ‘2011’ senesinde yönetmenliğini üst- lendiği ‘Sidikli Kasabası’ adlı müzikal olan ve en bilinen-ses getiren oyun- ları ‘Adiller’, ‘Hizmetçiler’, ‘Midas’ın Kulakları’, ‘Alacakaranlık Kuşağı’, ‘39 Basamak’ (2024-2025 oyun sezonu için yazıp yönettiği ‘39,5 Basamak’ isimli olan değil. Bunda buçuksuz olan ‘39.’), ‘Teftişör’, ‘Em- patopya’, ‘Feramus Pis’, ‘Irma Veb’in Esrarı’ ve ‘39,5 Basamak’ (2024-2025 sezonu için projelendirdiği) olarak sıralanan yönetmen ‘Oğuz Utku Güneş’in ‘Devlet Tiyatroları’ için yeni bir yazılım olarak kabul edilebilecek nitelikteki işi “Aceibü’l Temaşa” sadece davetlilerin kabul edildiği çok özel bir gece ile oyunu açılışını gerçekleştirdi.
‘15 Mayıs 2024 Çarşamba’ günü saat ‘20:30’da, ‘Üsküdar Tekel Sah- nesi’nde gerçekleşen prömiyer gecesine yeni nesil event değerlendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’ın ‘bağımsız’ tek ‘basın yayın organı’ olarak kabul gördüğü geceye, tiyatro dünyasının duayenleri birbiri ardına ‘Üskü- dar Tekel Sahnesi’ne akın etti.
Günümüzde ‘bilgi’nin dijitalize edilmesi sonucunda çıkılan yolculuğun var- dığı yerleri kocaman bir iletişim küresi olarak alan ve bu küreyi sahneye yer- leştirdiği bir düzenekle, içine hapsolduğumuz bir acayip döngü olarak sunan “Aceibü’l Temaşa”, tiyatroda dördüncü duvarı yıkıp parçalayan sağlam sert ikinci yarısı ve seyir sınırlarını bilerek zorlayan, salonu terk etmekle kalmak ve izlemeye devam etmek arasında bir seçim yapmaya mecbur bırakan dili ağdalı ilk yarısı ile an be an değişen dinamiği anlamak için ‘iyi de bu olan biten şimdi bir ne?’ dedirten eşsiz bir ‘DT’ işi.
Dekoru tamamen devre dışı bırakarak bunu yerine oyuna özgü bir düzenek kurduğu sahne üzerinde, sadece bu kurulu düzeneği oyunculukları arşa kal- dırarak işler hale getiren ve metnin ondan istediği şeyi bu sayede hakkıyla matematikleştiren oyun, takip edilmezse yakalaması güç çok sayıda karak- terle büyük ama tatlı bir kargaşa.
Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’den gösterim sonra- sı edinilen ilk izlenimlere göre, bireylerin kendilerini doğru ifade etmeleri için iletişimden anladıklarının karşı taraf için aynı olması gerekliliği bugün dünyasında ortadan kalkmış olan bir şey ve sezonun bu önermeyi veren bir diğer işi ‘Kel Diva’ ydı.
“Aceibü’l Temaşa” ile sahnelenme ve projelendirilme aşamalarından, işin kendini sunma ve gösterme biçimine kadar bir tek aynı olan şey aranıp bulu- namaz yani iki çok ayrı işten söz ediyoruz ama dikkat kayması olmadan ba- karsak odaklarına bir yerinden bir şekilde aldıkları ‘iletişimsizlik soru- nu’ aynı ve ikisi de metnin sağladığı önermeyle bunu en iyi veriyor finalde.
Değişen tiyatro seyrinin nereden nereye geldiğini ve bugün seyircisini dina- mik tutan şeylerin neye göre şekillendiğini mizahisi güncel bir dille sunan “Aceibü’l Temaşa”, ayrım yapanları için ‘yeni’ ve ‘eski tiyatro’ yu da gözler aynı oyun içinde iki ayrı gösterme biçimini mümkün kılarak gözler önüne seriyor.
Bizi yeni iletişim yöntemleri ve hızla yaygın hale gelen ‘bilgisayar klavyesi ayarındaki konuşma ve anlaşma biçimleri’yle yüz yüze getiriyor.
Son dört sezonun en çok ‘sold-out’ olan ve ödül üstüne ödül almaya doy- mayan oyunu ‘Bernarda’ daki üstün başarısı ile tanınan ‘Özge Arslan’ın, ‘Kaman’, ‘Maşuk’ ve ‘Abula’ rolleriyle standardın dışına çıktığı “Acei- bü’l Temaşa” yı prömiyerden hemen sonra yıllık seçkiye alan ‘Sahneden Biraz Ekibi’, uluslararası standartta ilgili kriterleri baz alarak yapacakları değerlendirmenin ‘net’i vermesi için yeni sezonda bir kez daha izleyecekle- rini dile getirdiler.
Prömiyerde bulunan ‘10 isimsiz alan içi kişi’den anlık aldıkları değerlen- dirmeyi havuzda tutan ekip, oyunun şoke eden etkisi nedeniyle bu etkinin bıraktığı hazdan bir sonraki gösterime kadar besleneceklerini ve sansasyona neden olan “Hz.İbrahim’in oğlu Hz. İsmai’i sebebini anlatamadık- ları üzere öldürmek istemeleri sonucu gökten inen koça yapılan vurgu’ yu içine alan sahne gibi bazı sahnelerin üzerinde daha iyi düşünmek için buna ihtiyaç hissettiklerini belirtti.
‘Sahneden Biraz’ın Genel Yayın Yönetmeni ve Gösteri Sanatları Profesyo- neli ‘Ares Kıvanç Dönmez’in, Türk Tiyatro Yazarı ‘Özen Yula’ ve ‘Sah- neden Biraz’ın Üst Seyir Gözü ‘Doruk Sardag’ ile birlikte izlediği “Acei- bü’l Temaşa”, prömiyerin hemen ardından sırasıyla ‘16-17-18-19-21-22-23-24-25’ ve son olarak ‘26 mayıs 2024’ tarihlerinde ana gösterim meka- nı olan ‘Üsküdar Tekel Sahnesi’ nde tekrar gösterim yapacak.
Yeni sezonda yolculuğuna birbirinden farklı mekanlarda devam edecek olan oyunun etkinlik takvimini takibe almak için: https://tiyatrolar.com.tr/tiyatro/acaibul-temasa
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.