‘SAHNEDEN BİRAZ’, “ACAİBÜL TEMAŞA”DA!
Dijital platformda yayın hayatına başladığı gün itibariyle mottosu, sahnede ‘gerçek’ olan şeylerin tamamı ile ilgilenmek ve ‘gerçek sanat’ ile çok gerçek bir alışveriş içerisine girmek olan, ‘bağımsız’ ve ‘alternatif’ yeni nesil event değerlendirme yapısı ‘Sahneden Biraz’, ‘15 Mayıs 2024 Çarşamba’ günü saat ‘20:30’da, ‘Afife’ ödüllü dahi yönetmen ‘Oğuz Utku Güneş’ yönetmenliğinde ‘Devlet Tiyatroları’ nın, ‘2024-2025 Sezonu Seçkisi’nde yer alması üzere sahneye taşınan “Acaibü’l Temaşa” adlı oyunun ‘Üsküdar Tekel Sahnesi’ nde gerçekleşecek olan büyük prömiyer gecesinde. https://tiyatrolar.com.tr/oguz-utku-gunes
Geçtiğimiz yıl ‘26.’ sı gerçekleşen ‘Yapı Kredi Afife Jale Tiyatro Ödül- leri’nde, geçen sezonun büyük ses getiren yapımlarından biri olan ‘39,5 Basamak’ adlı oyunla ‘yılın en iyi yönetmeni’ ödülünü kazanan ve ödül konuşmasına “Beni örnek alan genç arkadaşlar varsa, almasınlar. Ama şunu örnek alsınlar...Kimsenin size ne yapabileceğinizi söylemesine izin vermeyin. Sonuçta ben bir ‘Nasrettin Hoca’ torunuyum; göle bi maya çal-
dım ve o da tuttu. Hal böyle olunca bizim kazan da doğurdu” sözleriyle geceye damgasını vuran dahi tiyatro yönetmeni ‘Oğuz Utku Güneş’in, ‘2024-2025 oyun sezonu’ nda ‘DT’ de gösterim yapması üzere hazırlıklarını tamamladığı “Acaib’ül Temaşa”, merkezinde ‘manipülatif sosyal iletişim’ i ve sanatın bununla olan ilişkiselliğini tutuyor.
Gösteri Sanatları Profesyoneli ‘Ares Kıvanç Dönmez’ in gösterim öncesi ön okuması, oyunla ilgili olarak kazandığı resmiyete göre şu şekilde:
“Bugün insanının aynılaşan mevcut dünya imgesinde, bir farklılık olarak üretile gelen ‘ötekiliği’ toplumsal ilişkiler için de geçerli kılıyor ve ‘sanatsal iletişim’in çözündürdüğü bir ötekiliğin röntgenini çekiyor.
“Acaib’ül Temaşa” başladığı ilk dakikalarda ‘mevcut sanat’ın kendisiyken sonlara yaklaştıkca birden ‘öteki’si haline geliyor.
Sürekli olarak an içinde oyundan başka bir oyun doğuruyor ve her oyunu bir diğerine yabancı hale getirerek süreci bir oyun süresince manipülatifleştiriyor. Sezona silinse de izi kalacak sağlam bir ilk imza böylelikle diğer işleri henüz görmediğimiz için ‘Oğuz Utku Güneş’ten geliyor.https://tiyatrolar.com.tr/oguz-utku-gunes
‘Sahneden Biraz’ ön değerlendirmesi ile ifade etmek gerekirse göle maya çaldığında kazanı doğum yapan ‘Nasrettin Hoca’ gibi, “Acaib’ül Temaşa” yı yazdığında oyunu oyun doğuran ‘Oğuz Utku Güneş’ bugünkü bizi sadece temsil etmiyor; finalde bir de tescilliyor. https://tiyatrolar.com.tr/tiyatro/acaibul-temasa
Oyunun prova sürecine dahil olarak sürece ilişkin olarak eldeki verilere bak-arak ‘Sahneden Biraz’ farkıyla ifade edecek olursak ‘Oğuz Utku Güneş’ e yeni ödüller verecek olan bir iş olan “Acaibü’l Temaşa” bu iki sorundan ilki olan ‘manipülatif iletişim’ dört fasıla ayrılan oyunda ilgili ‘medium’ lar üzerinden izle-
yicinin yüksek dikkatine sunulurken, türkçesi ‘Gaz Lambası’ olarak çevri- len ‘Gaz Lighting’ in yani tam açarak ifade edecek olursak ‘duygusal ma- nipülasyon yöntemi’nin ise, ‘basın’ ve ‘ana akım medya’ aracılığıyla nasıl bir kullanım aracına çevrildiği, bu dört fasılın sonunda, ‘bilinçli bir seyir gücü’ sunma gayesi taşıyan işin, en büyük göstereni haline geliyor.
Oyunda ‘manipülatif sosyal’ ve ‘sosyal manipülatif’ döngüyü basa- maklı bir platformla sahne sahne ören ‘Oğuz Utku Güneş’ belli ki ödül için bu senede bir şekilde ödül almak üzere ‘Afife’ de! https://tiyatrolar.com.tr/oguz-utku-gunes
Beni ‘Teftişör’ adlı ‘distopik’ oyunu ile kendine hayran bırakan ve ardın dan ‘etnisite’ ve ‘politika’ sorununu merkezde tuttuğu ‘Feramus Pis’ ile çok büyük bir saygı uyandıran ‘Oğuz Utku Güneş’ bugüne kadar yaptığı her işle bende bir parça bıraktı ve bıraktığı her parça düşünmeyi yeniden düşünmek bende bir fırsat yarattı. https://tiyatrolar.com.tr/tiyatro/feramuz-pis
Eğer “Acaibü’l Temaşa” gösterime girmeden potansiyel izleyiciyi tetikle- mek için çokta ‘spoiler’ vermeden birkaç şey söylemem gerekirse, bu kez sanatta çarpıtılmış içerikleri anestezi etmek istiyor ve sanata şerbetini veren nabzın atış hızıyla oynuyor...https://tiyatrolar.com.tr/tiyatro/teftisor
Öyle bir sunuyor ki, sunmayı tercih ettiği gösterme biçimi ile yeni bir kazanıma da kapı aralayacak gibi gözüküyor. Çünkü bunu ‘Devlet Tiyatrosu’ için yapıyor, özel için değil. Ve evet ‘DT’ ye ilk kez iş yapmıyor ama ilk işi olan ‘Sidikli Kasabası’ bilindik bir müzikaldi ve biraz stabildi. Bu kez büyük ve her ‘benim’ diyenin kolaylıkla altından kalkamayacağı riskler alıyor.
Bir an önce ‘15 Mayıs 2024 Çarşamba gelsin ve şu prömiyer gerçekleşsin istiyoruz. Çünkü ‘Bernarda’ adlı içinde adeta devleştiği oyunuyla bizi arşa kaldıran bir performansa imza atmış olan ‘Özge Arslan’ da ‘bir acayip fasıl’ diyerek “Acaibü’l Temaşa” nın kadrosunda ve bu nedenle heyecanımız normalin en az iki katı fazla. https://tiyatrolar.com.tr/ozge-arslan
Yapısal işleyişi gereği toplamda dört ana fasıldan oluşan ve iletişimi sosyal olduğu yerden manipülatifleşmiş haliyle ‘sanat’ ve ‘medya’ araçlarının kullanım şekli için alan “Acaibü’l Temaşa”, ‘DT’ nin ‘alışılagelmiş seyir biçimi’ ni de bozarak aldığı büyük ve buna değer bir risk almış olarak sezonun yüzlerce yeni işi arasından sıyrılmayı ve öne çıkmayı fazlasıyla başarıyor!
“Acaibü’l Temaşa” nın sıradaki gösterimine bilet almak için: https://biletinial.com/tr-tr